En skøn uge i Toscana

Jeg har været der før, og jeg vender meget gerne tilbage til Toscana. Denne gang var det igen med Riis Rejser, så jeg ikke selv skulle køre, men kunne nyde turen derned og rundt i det billedskønne Toscana fra et sæde forrest i bussen.

Som altid med Riis Rejser var alt arrangeret hjemmefra. Vi boede centralt i Montecatini Terme, hvor over 200 hoteller tager mod byens 1,7 millioner årlige gæster. De fleste internationale gæster byen for at nyde godt af de termiske bade, men jeg valgte byen for at have et godt centralt udgangspunkt for udflugterne til Pisa, Lucca, Firenze, San Gimigano og Vinzi.

Turen til Toscana gik med passende pauser til overnatningshotellet ved Ingolstadt, som vi ankom til først på aftenen. Næste dag fortsatte via München i det smukke Sydtyskland, gennem Østrig til Brennerpasset og ind i Italien med Dolomitterne og Posletten, inden vi nåede frem til vores familiedrevne hotel Ambrosiano i Montecantini Terme sidst på eftermiddagen. Herligt med et gensyn med Simona, Beniamino og deres to børn samt deres fantastiske stab.

Mandag bød på en byrundtur til fods i Montecatini Terme. Op ad Verdi-gaden med de store kendte termiske bade til Funicularen (kabelbane) op til Montecatini Alto (Den høje by). Et afslappende besøg med en travetur op over torvet til kirken med det lille museum og byen.

Ved middagstid kørte vi til vingården Fattoria Il Poggio, hvor svenske Pamela tog imod og to os med på en rundvisning i vin- og olivenmarkerne samt det lokale olivenoliemuseum. Vi nød efter turen i markerne en frokost med lækkert toscansk pålæg, ost, oliven og soltørrede tomater sammen med, at vi smagte vingårdens tre hvide og tre røde vine samt den meget omtalte Vino Santo sammen med de typiske mandelkager. Og der var nok af det hele.

Tirsdag var vi på udflugt med tog til Firenze. Den danske lokalguide Anne Mette fortalte om og viste os byen med særlig fokus på domkirken og dens flotte dåbskapel, broen over Arno-floden og de smukke skulpturer på rådhuspladsen. Herefter var der tid til på egen hånd at udforske den spændende by.

Onsdag besøgte vi byerne San Gimignano og Siena. Middelalderbyen San Gimignano er kendt for bl.a. de mange tårne. Siena omtales som Italiens smukkeste by. Den er blandt andet kendt for den muslingeformede plads foran det rådhus, der gav inspiration til Københavns Rådhus, domkirken og de to årlige hestevæddeløb.

Torsdag skulle vi igen besøge to byer: Pisa og Lucca. Lucca er en ganske fantastisk middelalderby med en smuk og spændende gammel bydel. I Pisa skulle vi selvfølgelig besøge Mirakelpladsen med Dåbskapellet, Domkirken og Det skæve Tårn. Der var også være tid til på egen hånd at undersøge lidt af byen Pisa.

Fredag formiddag tog vi på udflugt til Leonardo da Vincis fødeby, hvor vi skal besøgte Museet, der har en absolut seværdig udstilling af modeller, fx en ‘helikopter’ bygget ud fra Leonardos skitser tegnet for ca. 500 år siden. På vej tilbage kørte vi gennem et utroligt smukt ægte toscansk landskab.

Om aftenen var der mulighed for operakoncert med værker af Puccini.

Lørdag efter morgenmaden indledte vi turen mod Danmark. Igen overnattede vi ved Ingolstadt, hvorfra vi søndag morgen kørte den sidste etape på hjemturen.