ET DOBBELTVÆRELSE PÅ DONAU, TAK

Minder fra et flodkrydstogt på Donau fra Budapest til Passau
Vore forventninger var store, da vi tidligt en lørdag morgen entrede opsamlingsbussen med kurs mod Hylkedal ved Kolding. Her mødtes otte busser fra Riis Rejser for at bytte passagerer og bagage, inden kursen for os blev sat mod Ungarns hovedstad Budapest med en overnatning undervejs i den tjekkiske by Usti nad Labern.

Da den firestjernede luksusbus igen trillede ud på motorvejen ved Hylkedal, blev der serveret kaffe og rundstykker – meget tiltrængt, da vi havde været tidligt oppe den morgen.

 - Velkommen i bussen og velkommen til en ferie med Riis Rejser, bød rejselederen velkommen, og vi fik en grundig orientering om, hvad der ventede os de næste otte dage. Spændte lyttede vi og nikkede genkendende til programmet for vores flodkrydstogt på Donau. Men vi fik også nyttige detaljer om turen og mulighederne. For selv om vi havde købt en pakkerejse, så var der tid og rum til at dække egne behov og dermed få de helt personlige oplevelser undervejs.

Der var således rig mulighed til at slentre gennem storbyerne på egen hånd, til at besøge spændende steder og butikker eller blot finde et bord ved en lokal fortovsrestaurant og nyde det lokale øl, vin eller kaffe.

Sammen dag og nat
Efter en lang dag på de tyske motorveje krydret med fortællinger om landets kultur, erhverv, politik og demokrati trillede bussen sidst på dagen ind over grænsen til Tjekkiet, og chaufføren førte os hurtigt frem til overnatningshotellet, hvor værelser og aftensmaden ventede.

Allerede i bussen var snakken gået livligt mellem deltagerne, og ved middagen blev den udbygget. Det sociale samvær under en busrejse er helt unikt. I bussen, på rastepladserne undervejs, på hotellerne og ikke mindst under udflugterne går snakken livligt. Vi kører sammen, lever sammen og oplever sammen. Ikke som ved en charterrejse, hvor alle spredes på forskellige hoteller, når flyet lander på destinationen og deltagerne ofte først ser hinanden igen i afgangshallen på hjemrejsedagen.

Spændingen var stor, da bussen midt i Budapest svinger ind foran skibet ”La Boheme”, der skal være vores hjem de næste mange dage. Hurtigt finder vi vores værelser – kahytter – og glædes ved rummelighed og indretning. Skibet bliver inspiceret, og på soldækket nydes udsigten over hovedstaden, inden vi samles til aftensmaden, hvor vi fik faste pladser ved seks- og ottemands borde. Traditionelt serveres fire retter til frokost og tre retter som aftensmad på båden. Alle ledsaget af drikkevarer ad libitum – vand, øl og vin efter eget valg. Vinkortet bød på tre røde, tre hvide og to rosevine af rigtig god kvalitet.

Budapest på egen hånd
Den første aften på båden blev af flere benyttet til en spadseretur i det spændende gågademiljø omkring centrum i Budapest. Efter næsten to dage i bussen var der hos mange et behov for at få rørt benene, selv om der var holdt pauser hver anden time undervejs.

Næste dag holdt bussen klar til en tur rundt til de kendte steder i hovedstaden med stop undervejs. Nok til at få et indtryk af Ungarns hovedstad og give appetit til senere udforskning.

Efter frokosten lagde ”La Boheme” fra kaj og gled ud på første etape af den i alt 580 km lange sejlads, der skulle føre os gennem 11 sluser og løfte os knap 200 meter. Undervejs var der rig mulighed til nyde det afvekslende landskab fra kahytterne, i restauranten eller på skibets enorme soldæk.

Wien by Night
Første stop var i Bratislava med de barokke pladser, kirker og hyggelige pladser. Rejselederen fortalte og forklarede, inden vi alle blev sluppet fri på egen hånd med kort over centrum og skibets placering. Tilbage på skibet ventede frokosten og sejlturen videre mod Østrigs hovedstad Wien - og for nogle en aftentur Wien by Night, en koncert eller et besøg i teatret bestilt hjemmefra.

Dagen efter bød på en formiddagstur til wienernes stolthed, den kejserlige sommerresidens Schönbrunn med dets 1700 værelser. Og igen skulle der vælges – turen eller Wien på egen hånd. Om eftermiddagen bød rejselederen på en tur gennem den flotte og stilfulde by – først fra bussen og senere til fods. Igen havde rejselederen sørget for kort over byen og oplysninger om byens metrosystem. Der var blot få hundrede meter til nærmeste station med direkte forbindelsen til centrum.

Næste etape på Donau var den smukkeste med bjerge til begge sider, middelalderborge, vinmarker og maleriske landsbyer. Fremme ved Melk var der om formiddagen udflugt til landsbyen Dürnstein, hvor Richard Løvehjerte blev holdt som fange og om eftermiddagen til Benediktinerklosteret. Begge spændende steder, korte besøg, men nok til at give indtryk.

Farvel til ”La Boheme”
Næste morgen ankom ”La Boheme” til Passau og sejlturen var slut. En spændende sejltur, der havde budt på alt, hvad vi håbede på. Spændende byer og steder, masser af sejlads gennem et smukt og meget afvekslende natur og ikke mindst et skønt samvær med de øvrige deltagere på rejsen. Det hele kædet sammen af en rejseleder, der beredvilligt øste af sin viden og erfaring, der var til rådighed for at løse såvel små som større problemer, og som mestrede at få os til at føle os hjemme på rejseholdet.

På hjemturen besøgte vi Bayreuth i Bayern med det berømte Festspilhus med Wagners værker, inden der blev overnattet i Halle ved Leipzig.

Du skal vælge
Inden man bestiller et flodkrydstogt på Donau, skal man blandt andet overveje, om man vil indlede turen i Passau eller tage den lidt længere køretur på udturen og stå på båden i Budapest – og dermed have den korte køretur på vejen hjem.

Strømretningen i Donau løber fra Passau mod Budapest og videre ud i Sortehavet. Det betyder, at sejlturen fra Passau er adskillige timer kortere og dermed giver tid til længere besøg i land.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Riis Rejser - Danmarksrejser